maanantai 13. syyskuuta 2010

255. Toinen luoti

Die zweite Kugel (23:1, 5.1.1996) - Es. pe 17.9.2010
Kuvagalleria
Olutkapakan omistaja ammutaan puolenyön aikaan. Derrick joukkoineen saa pian selville, että mafia on kiristänyt italialaista uhria. (Yle.fi.)

Niille joka-anopeille, jotka ovat odottaneet vesi kielellä saadakseen taas kohdata toivevävynsä Philipp Moogin, jakso luultavimmin tuottaa pettymyksen. Moog on nimittäin tänään katolinen pappi, täysin ulkona vävykaavailuista.

Moogin lisäksi meillä on ilo kohdata monta muuta vanhaa tuttua. Toivottavasti pidätte tai mieluummin rakastatte Dirk Galubaa, sillä hänen mittava Derrick-uransa ei ole vielä lähelläkään loppua. Galuba esittää tällä kerralla mafiapomoa, joka kerää Baijerin italialaisilta suojelurahoja miestensä avulla. Oliver Hasenfratz (1966 - 2001) on Galuban samanaikaisesti nynny ja paha poika, joka tahtoo välttämättä seurata isänsä palkollista tämän yölliselle pelottelukäynnille ”Veronan miehenä” tunnetun ravintoloitsijan oluttupaan. Myöhemmin kuvioihin astuu myös yksi omista suosikeistani, Lambert Hamel (s. 1940), jykevänä maalaistohtorina, joka joutuu vastentahtoisesti paikkailemaan nynnyn Hasenfratzin käsivartta, johon on osunut ilkeä luoti.

Toinen luoti on hieno moraalitarina, ja loistavasti käsikirjoitettu. Pienet epärealistisuudet, kuten tutkimusten äärimmäisen nopea eteneminen rikosyönä, eivät saa antaa häiritä, sillä Derrick-sarjan loisto piilee jossain aivan muualla kuin saivartelevissa yksityiskohdissa.

Hasenfratz siis lähtee isänsä palkollisen mukana pelottelukäynnille Veronan miehen kapakkaan. Ravintoloitsija kuitenkin yllättää sisään murtautuneet nuorukaiset, ja Hasenfratz ampuu tämän. Nuorukaisen odottamaton pahuutta huokuva ilme ratkaisevalla hetkellä ennen liipasimen painamista on mieleen jäävä.

Nynny-paha Hasenfratz keksii oivan keinon saada apua mahdollisesti kuolettavaan käsivarsiosumaan, jonka Veronan mies häneen ampui: hän menee ripittäytymään katoliselle papille, mutta perimmäinen motiivi ei ole saada sielulle pelastusta vaan papin välityksellä lääkärinapua, joka olisi yhtä vaikenevaista.

Moog ja Hamel ovat melko mainio pari katolisen opin kahlitsemana pappina ja kyynisempänä lääkärinä. Moogin hahmo popularisoi hienosti Derrickille katolisen ripin periaatetta. Sen sijaan Derrickin hautuumaalla Moogille esittämä luento yhteiskuntamoraalista ei ole yhtä vakuuttava. Harmillista, että Derrickin syvemmät ajatukset tuntuvat aina olevan jotenkin latteita.

Muutoin jakso kyllä on Derrickin karisman juhlaa. Loppumetreillä hän järjestää Hasenfratzille hienon hamletlainen näytelmän näytelmässä, Veronan mieskin kaksoisolentona paikalla, ja freskomaalarin huolettomuudella toteutettu psykodraama huipentuu Moogin kotikirkkoon, jossa Hasenfratz vihdoin on valmis tunnustamaan syntinsä. Päätös on sielunhoidollisestikin mitä motivoitunein; jakso ei turhaan pääty sakraaliseen musiikkiin.

Jakso aloittaa 23. tuotantokauden tasokkaasti, ja ylitarkastaja Derrick on sen itse ohjannut. Derrickillä on 281 jakson joukossa itsellään yhteensä noin 11 ohjausta, ja niistä vielä kaksi on odottamassa ennen sarjan päättymistä.

10 kommenttia:

  1. koska tulee derrickin viimeiset jaksot.itse arvostan wolf rothia ja philip moogia näyttelijöinä..1970-1980 l derrickeistä taas sasha hehniä

    VastaaPoista
  2. Viimeinen Derrick-jakso tulee perjantaina 17.12., jos niitä lähetetään joka torstai ja perjantai. Tällä hetkellä Ýlen sivuilla on tiedot vain marraskuun loppuun.

    VastaaPoista
  3. Tämä on mielestäni todella hyvä jakso. Kaikki Horst Tappertin ohjaamat jaksot ovat olleet mielestäni erinomaisia.

    Ensimmäinen ylitarkastaja Derrickin ohjaus oli kai 1980-luvun jakso, Pelon vallassa (Mädchen in Angst) joka oli mielestäni hyvä alku Horst Tappertin yhdelletoista ohjaukselle.

    Jakson teema oli murha, jossa pääepäiltynä oli komissario Harry Klein. Tekijänä oli prostituoiduksi houkutellun narkomaanitytön isä, joka oli ampunut rikollisen, jota esitti Henry van Lyck. Onko kukaan täältä nähnyt kyseistä osaa minun lisäkseni?

    Tämä jakso sisälsi ensinäkymältään kaksi suosikkinäyttelijääni, Dirk Galuban ja Lambert Hamelin. Tässä myös Phillipp Moog teki mielestäni toiseksiparhaan Derrick-roolinsa, parhaan mielestäni jaksossa Puolustus (Der Verteidiger).

    Olen nähnyt kaikki 1990-luvun jaksot, lukuunottamatta ikärajasyiden takia takaisinvedettyjä Pornocchioa ja Anna Lakowskia. Paras jakso on mielestäni Palkkamurhaajan tytär (Die Tochter des Mörders) ja toiseksi paras on Puolustus (Der Verteidiger).

    Tämä on kanssa 1990-luvun parhaimmistoa, ja ehdottomasta 90-luvun Top-10 -listallani. Jakso kamppailee 90-luvun kolmanneksi parhaan jakson paikasta muutamien loistoepisodien kanssa, kuten Tyhjä huone (Das leere Zimmer), Intohimon uhri (Ein Objekt der Begierde), Illallinen Brunon seurassa (Abendeßen mit Bruno)...

    Toteutus on teknisesti moitteeton, ja tuo esille aivan upean ja ennennäkemättömän juonen. Joskin murhaaja paljastuu jo alussa, mutta se on joskus mielestäni aivan hyvä asia, kuten sarjan ensimmäisissä jaksoissa 1-14, jossa murhaaja näytettiin AINA alussa.

    Iloitsen siitä, että Derrick-sarjan 24-vuotiseen historiaan mahtuu vielä muutama Tappertin ohjaus.

    VastaaPoista
  4. Kiitos, Derricks großer Freund, kiinnostavasta ja monipuolisesta kommentistasi.

    Itsekin olen pitänyt kaikista Horst Tappertin itse ohjaamiksi tietämistäni jaksoista. Kuvauksesi perusteella oikein harmittaa, etten ole jaksoa "Pelon vallassa" itse nähnyt.

    "Tyhjä huone" kuuluu omiinkin erikoissuosikkeihini, erityisesti häikäilemättömän tyylittelevyytensä ansiosta.

    VastaaPoista
  5. OLEN MUISTAAKSENI NÄHNYT TÄMÄN JAKSON.. MIKÄ OLI AMPUJAN MOTIIVI???

    VastaaPoista
  6. löytääkö tätä jaksoa ollenkaan youtubesta

    VastaaPoista
  7. muistaakseni jaksossa pelon vallassa ei nähdä dirk galubaa tai ketään muuta vaan henry van lyck ja stefan behrens

    VastaaPoista
  8. YouTube-katsottavuus on useimmissa tapauksissa melko yksinkertaisesti tarkistettavissa, kun vain tietää jakson saksankielisen nimen. Esimerkiksi "Toisen luodin" suhteen tarvitsee vain panna YouTube-hakusanoiksi ZWEITE KUGEL ja DERRICK.

    Näyttelijämiehitys samoin on vaivatonta tarkistaa esim. IMDb:sta tai Derrick-jaksojen tapauksessa myös vaikkapa Derrick FanClubista (http://www.derrick-fanclub.de/die-folgen/index.html) tai Tian 1806:n Derrick-blogista (http://derrick-fan.blogspot.com/2009_09_01_archive.html).

    VastaaPoista
  9. Tuo "Pappi ei puhu" -juoni esiintyi myös Derrick-jaksossa "Kynttilä murhaajalle" (Dem Mörder eine Kerze).

    Sen sijaan Der Kommissar-jaksossa "Tödlicher Irrtum" pappi meni heti seuraavana aamuna murhaajan ripistä puhumaan poliisille.

    On kiinnostavaa bongata Derrickeistä ja Der Kommissareista samoja juonikuvioita, kun molempien käsikirjoituksista vastaa Reinecker.

    — Derricks gro. Freund

    PS. YouTube-asioista kiinnostuneille olen jättänyt kommentteja "Puhelu Wienistä" -esittelyn kommenttialueelle.

    VastaaPoista
  10. Näitä juonikuvioita ja niitten variaatioita olet tuonut ansiokkaasti ja kiinnostavasti esiin aiemminkin.

    Käsikirjoittaja Reineckerissa ja hänen tuotannossaan olisi ainesta millaiseen opinnäytteeseen tahansa, väitöskirjaankin.

    Itse olen pannut merkille, että Saksan historian synkkä kausi 1933 - 1945 natsihallintoineen ja juutalaisvainoineen ei näy juuri lainkaan Reineckerin käsikirjoituksissa.

    VastaaPoista

Kommentointimahdollisuus on poistunut 1.2.2012.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.