perjantai 23. joulukuuta 2011

230. Intohimon uhri

Tänään meillä on vakaana tarkoituksena tempautua mukaan kamarinäytelmään, jonka pyörteet sijoittuvat miltei kokonaisuudessaan yhteen pieneen kerrostaloon – sen rappukäytävään ja eri huoneistoihin. Samalla käsikirjoittaja Reinecker tekee jälleen kunniaa klassiselle suljetun paikan arvoitukselle – talon ulko-oveakin kun pidetään varmuuden vuoksi aina lukossa. Kaikki epäillyt siis odottavat jo kiltisti kauniin vainajan ympärillä eteisaulassa, kun ylitarkastaja saapuu rikospaikalle.

Toteutus on taattua Derrick-tyyliä: persoonallista psykodraamaa, jollaiseen tuskin kukaan muu kuin Reinecker uskaltaisi upottaa käsiään. Puitteet ovat sellaiset, etten pitäisi lainkaan mahdottomana jakson sovittamista jonkin maineikkaan kaupunginteatterin näyttämölle.

Ein Objekt der Begierde (20:12, 17.12.1993) - Es. pe 4.6.2010 klo 12.55
Kuvagalleria
Im Treppenflur eines Mietshauses findet eine Bewohnerin die ermordete 19-jährige Karoline Hecht. Derrick vermutet, dass sie in einer der Wohnungen des Hauses vergewaltigt wurde. Nach und nach tauchen mehrere Mieter am Tatort auf. Der Oberinspektor vermutet, dass einer von ihnen der Mörder ist. (Episodeworld.com/Show/Derrick.)

Alkukuvissa kohtaamme Jeannine Burchin, joka on ihan tahattomaan koomisuuteen asti energisen hurmoitunut ja täynnä pidäkkeetöntä elämänriemua. Hän matkaa avoautossaan yksityiselle englannintunnilleen ja huudattaa stereoistaan 49ersin hittiä ˮTouch Meˮ aivan pellit auki, siihen malliin että ohikulkijat näkevät viisaimmaksi näyttää hänelle kaikenlaisia käsimerkkejä.
Kikkelis-kokkelis ja sull'on mun luonto. (Kuva: ZDF.)
Yksi protestinsa esittävä ohikulkija on jakson ohjaaja Zbynek Brynych (1927 - 1995), joka kävelee neiti Burchin auton editse liikennevaloissa. Tällaiset cameot ovat varsin yleisiä Brynychin 37 jaksoa kattavalla Derrick-uralla.

Ohjaaja Brynych cameona liikennevaloissa. (Kuva: ZDF.)
Vielä irvokkaammaksi meno käy, kun Burch pääsee opettajansa talon pihaan ja nousee autostaan: hän aloittaa etenemisen kohti ulko-ovea tanssahdellen ämyreistä pauhaavan muzakin tahdissa kuin kaikista älyn siteistä itsensä vapaaksi riuhtonut idiootti. Nuori nainen on nähtävästi onnellinen... Minkä Pulttibois-hahmon maailma onkaan Burchissa menettänyt!

Piha-alueelle eksynyt Hans Georg Panczak ei kuitenkaan näytä olevan osalleen langenneesta älyvapaasta yksityisnäytöksestä lainkaan kiusaantunut vaan lähinnä kovasti vaikuttunut. Rene Heinersdorffin (s. 1963) esittämä englanninopettajakin ottaa yksityisoppilaansa vastaan rillit huuruten.

Neiti Burchille on ehtinyt puolen vuoden mittaisen talossa ramppaamisen myötä kehittyä läheinen suhde kaikkiin talon kaksilahkeisiin. Valokuvaaja Sky Dumont on saanut kunnian ottaa nuoresta naisesta jopa alastonkuvia. Kun hän esittelee niitä Panczakille, tämä tahtoisi niin mielellään saada edes yhden valokuvista omaksi, ihan ikiomaksi. Saatuaan tahtonsa läpi hän vetäytyy hartaassa mielentilassa ihailemaan kuvaa oman yksityisen kotilietensä rauhaan.

Ralf Schermuly ja Michael Mendl ovat keski-ikäisiä, arvovaltaisia liikemiehiä, mutta kummasti jalka vain nousee kummallakin, kun he tajuavat, että on tiistai! ja Burch on talossa! ”Söpö lintu visertää englantia”, Mendl lausuu hurmoksellinen virne kasvoillaan yksityisopettaja Heinersdorffin oven edustalla. Schermuly on vähintään yhtä auvoisessa tilassa.

Ihastunutta testosteronia pursuava farssi pienessä kerrostalossa.

Liikemiehet vetäytyvät Mendlin asuntoon laatimaan sotasuunnitelmaa taivaallisen tipun pään menoksi. ”Tytön tunti loppuu kohta. Kutsutaan hänet tänne.” Ja päättyyhän se oppitunti lopulta! Heinersdorff varoittaa lopuksi yksityisoppilastaan: ”Kaikki tietävät tunnin loppuneen. Olkaa varovainen.”

Neiti Burch onkin erityisen varovainen, peräti niin varovainen että kun Mendlin vaimo Jutta Kammann  illan tullen avaa ulko-oven ja astuu rappukäytävään, hän löytää sieltä Burchin hengettömättömäksi käyneenä kalmona lattialta lojumasta.

Kuka on murhannut enkelimme, päiviemme valon, unelmiemme taivaisen keskipisteen?

Joku on lyöty kanveesiin. (Kuva: ZDF.)
Derrickillä ja hänen Harry Kleinillaan on ollut vapaapäivä, minkä kunniaksi he ovat nauttineet keskenään romanttista kynttiläillallista intiimissä ravintolassa. Mutta ei voi mitään, kun käsky käy – ihana ilta on jätettävä kesken ja on rahtauduttava rikospaikalle.

Ylitarkastaja aloittaa epäiltyjen kuulemisen piipahtamalla vuorotellen kunkin epäillyn asunnossa. Hänen herculepoirot-leikkinsä ei kuitenkaan pyri ratkaisevien johtolankojen metsästämiseen vaan seurueen psykologian kartoittamiseen. Se merkittävä ero krimillä aina on agathachristieläiseen dekkariin verrattuna.

Englanninopettaja Heinersdorff osaa kiitettävästi valottaa Burchin persoonaa tämän vapaamielisen välittömyyden taustalla: ”Hän oli mikä oli. Hän ei pohtinut itseään eikä muita. Hän oli viaton.” Nuori nainen siis kärsi tietämättään eräänlaisesta Marilyn Monroe -syndroomasta.

Mendlillä on blondiino Kammann vaimonaan, mutta avioon on ehtinyt Schermulykin. Valitettavasti hänen vaimonsa, tummahiuksinen Christine Merthan (s. 1943) vain on kroonistunut katkeroituneeksi vuodepotilaaksi. Oikein tulee surku Schermuly-raukkaa, kun teräväkielinen Merthan solvaa häntä mustasukkaisuudessaan edesmennyttä Burchia kohtaan.

Herra Schermuly ja vaimo Merthan. (Kuva: ZDF.)
Intohimon uhrin todellinen draamakuningatar on kuitenkin Stefan Wiggerin esittämä pahasti alkoholisoitunut entinen näyttelijä. Hänelle koko maailma on shakespearelainen näyttämö, minkä mukaisesti hän toteuttaakin kokopäiväisesti elämää suurempaa draamaa viinapullojensa keskellä.

Kultturelli herrasmiehemme Derrick onneksi muistaa komeljanttari Wiggerin suuruuden ajan ja hänen roolinsa Kesäyön unen Pyramuksena. Siitä kiitokseksi näyttelijä lausuu hänelle muutaman säkeen tuosta loistoroolistaan, vaikka lievää vaikeutta aluksi tuottaakin muistaa, kummalla puolella kehoa sydän piileksii. Ylitarkastaja käyttää tilannetta taitavasti hyväkseen, sillä Wigger suggeroituu lausuntansa myötä palaamaan parin tunnin takaisen tragedian tunnelmiin.

Bonuksena vanha juoppo antaa oivaltavan pikku oppitunnin näyttelijätyön perusteista ja sen vaikeimmista haasteista.

Liikemiehet Mendl ja Schermuly pyrkivät käyttämään elämänhallintansa menettäneen teatterimiehen korkeakirjallisia lausahduksia hyväkseen lavastaakseen tämän murhaajaksi. ”Me käymme näyttelijän kimppuun, Schermuly.” Valokuvaaja Dumont on mukana juonessa: ”Wigger tunnetaan talossa. Hän on holtiton ihminen. Hän itse sanoi kerran: näyttelijät ovat puolihulluja”, tyylikäs kuvamaakari juoruaa Derrickille. Ylitarkastaja vastaa: ”Kaikkea soopaa sitä kuuleekin.”

Jakson vanhetessa saamme kuulla yhden väärän tunnustuksenkin, josta repeää jälleen kunnon riemu muitten epäiltyjen keskuudessa, mutta Derrick osaa onneksi suhtautua lausuntoon suhteellisuudentajunsa säilyttäen. Tätäkin väärää tunnustusta ylitarkastaja käyttää hyväksi oikean murhaajan saattamiseksi satimeen.

Intohimon uhri on tiivis kamarinäytelmä ja ylistys Derrickin syvänäköiselle viisaudelle. Loppukohtauksessa sovelletaan jälleen loistavasti leikkaustekniikkaa, jossa surmahetki lomittuu takaumana nykyhetkeen ylitarkastajan kasvojen alla. Todella tehokas ja jaksoon soveltuva on lopetusmusiikkina käytetty ”You Are So Beautiful”, Joe Cockerin raspikurkulla tulkittuna tietenkin.

5 kommenttia:

  1. hauska jakso.... tän näin ja nautin

    VastaaPoista
  2. Jaksossa on muutama Derrickin jaksoissa ennen tätä tai myöhemmin näkynyt henkilö: Sky Dumont (Tuball), Jutta Kammann (Helene Soost), Michael Mendl (Soost), Hans-Georg Panczak (Hans Ratinger), Ralf Schermuly (Kieler), Stefan Wigger (Kowalski). Christine Merthan (Martha Zieler)on esiintynyt kolmesti ja Jeannine Burch (Karoline Hecht)ja René Heinersdorff (Bleiweg) on kumpikin esiintynyt kaksi kertaa.

    Muistan tästä jaksosta parhaiten tuon vanhan juopon näyttelijän, jota yritettiin lavastaa syylliseksi. Näyttelijä itse uskoi olleensa syyllinen ja ehti pakata laukkunsa kuulusteluihin tai vankilaan menoa varten. Näyttelijä elää omassa todellisuudessaan. Derrick löysi oikean syyllisen ja sai sen sanotuksi näyttelijälle.

    Kun näin jakson, muistan kummastelleeni, mikä tuolle näyttelijälle oli tapahtunut, kun hän on kaiket päivät kotona jossa kännää tai sitten nukkuu kun ei jaksa kännätä? Oliko hänellä joskus aikemmin jokin suuruuden aika, kun Derrick mainitsi hänen roolinsa Kesäyön unen Pyramuksena? Näyttelijät näyttelevät usein koko ikänsä ja roolit vaihtuvat sillä tavoilla. Mutta tuon näyttelijän ura loppui joskus eikä hänelle löytynyt vaihtoehtoista työtä. Onko hän eläkkeellä kun kerta asuu omassa kämpässä, joko omistaa sen tai maksaa vuokran? Jostain hän saa rahat alkoholiinkin.

    Näyttelijä Stefan Wigger on nuorempi kuin Horst Tappert, mutta roolihahmo näytti vanhemmalta kuin Derrick.

    Jenkkislangissa wigger-sana tarkoittaa white nigger, valkoista joka yrittää matkia mustien tapoja ja kulttuuria.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi,
    yksityisoppilaan ja ilosta pillastuneiden herrojen meno varmasti jo takasivat jakson hauskuuden.

    Vieras,
    jakso todella keräsi monta tunnettua Derrick-näyttelijää, niin että Derrickerian sisäisiä tunnisteitakin kertyi melkoinen määrä.

    Pitääpä todeta, että ihmettelin huomatessani, että alkoholisoitunut eläkeläisnnäyttelijä sai omassa jaksoesittelyssäni niin laajan tilan palstamillimetreinä. Hän kuvastaa kyllä erinomaisesti sellaisen näyttelijän tragediaa, jolla ei koskaan ollut edellytyksiä suureksi näyttelijäksi, syistä jotka itse osaa lausua Derrickille monologissaan.

    Vaikka pohjimmiltaan tietää viattomuutensa jakson murhaan, näyttelijä lietsoo itsensä uskoon omasta syyllisyydestä. Derrickhän toteaa, että näyttelijä halusi viimeinkin esittää haaveilemansa suuren roolin murhaajana.

    Eläkkeellä näyttelijä ilmeisimmin on, mahdollisesti sairauden takia jo ennen säädettyä ikää sairaseläkkeelle päätyneenä.

    Joskus olen ajatellut pohdintaasi hyvin sopivasti kirjoittaa Villa Derrickeriaan lyhyen tekstin näyttelijöistä ja heidän todellisista i'istään, esimerkkinä mm. amerikkalaisnäyttelijä Raymond Burr.

    VastaaPoista
  4. Sky Dumondista mainittakoon, että tänään näkyneessä Kahden keikan jaksossa hän esitti murhasta epäiltyä, jonka asianajaja Dr. Renz ja Matula saivat vapautettua. Toinen tuttu hahmo joka näkyi pienessä roolissa, oli Karlheinz Lemken, jonka tunnetumpi rooli on Etsivä Lea Sommer-sarjan rikosylikomisario Henning Burre. Karlheinz Lemken esiintyi kahdessa Derrickin jaksossa, Houkutus (jakso 63., Die Versuchung) ja Pikkurosvo (jakso 180., Ein kleiner Gauner)

    Näyttelijän työ taitaa olla siitä erikoinen että siitä ei välttämättä ikinä mennä eläkkeelle, mikäli tykkää näytellä vanhanakin. Ura voi kestää pisimmillään siis pikkulapsesta aina kuolemaan asti. Näyttelijän ikä vaikuttaa sitten siihen minkälaisia rooleja hän esittää.

    VastaaPoista
  5. Vanhoja Derrick-tuttuja näyttäytyy muissakin Saksa-dekkareissa, mutta siitäkin huolimatta ensimmäinenkin "Kahden keikka" on minulta katsomatta, vakaasta aikomuksesta huolimatta.

    Pisimmät näyttelijänurat voivat todella kestää pitkään - jotkut harvat 1930-luvulla aloittaneet näyttelevät yhä. Vaikkapa Lasse Pöystiltä löytyy ensimmäinen Elonet-maininta vuodelta 1941. Kun kyseessä on tyypillinen _kutsumusammatti_, moni näyttelijä jatkaa mainitsemallasi tavalla vielä eläkeiän jälkeenkin. Toisaalta esimerkiksi suomalaisten suuri draamakuningatar, kutsumusnäyttelijä Tarmo Manni lopetti (julkisen) näyttelemisen kuin seinään eläkkeellejäämispäivänään 1989 jäähyväisnäytöksensä merkeissä.

    VastaaPoista