torstai 2. joulukuuta 2010

275. Laulujen aatelia

Das erste aller Lieder (24:9, 7.11.1997) - Es. to 2.12.2010 klo 13.15
Derrick epäilee Bernhard Strobelin tarinaa siitä, miten hän löysi veljensä ruumiin. Eikö hän ollut tietoinen veljensä huumeriippuvuudesta? (Yle.fi.)

Tätä torstaita joka-anoppi on odottanut kieli kammattuna takuulla jo monta viikkoa. Toivevävy Philipp Moog näet astuu jälleen lauteille, tällä kerralla Bernhard Strobelina, joka kertoo löytäneensä veljensä Sebastian Fischerin (s. 1966) kalmon öiseltä kadulta. Joka-anopin riemuun kuitenkin sekoittuu suru ja haikeus, sillä Moog laulaa jaksossa Derrick-joutsenlaulunsa.
 
Aivan aluksi teemme tutustumiskäynnin Klaus Hermin (s. 1925; viimeinen 13 Derrick-roolista) pitämään baariin, jota hän isännöi apunaan poikansa Till Toft (s. 1962). Hiljaista on, ilmoja pitelee.

Klaus Herm baarimikkoilee.
(Kuva: ZDF.)









Huumediilerit Raphael (vas.) ja Franjo hyvin 
ansaitulla virkistäytymistauolla. (Kuva: ZDF.)

On kapakissa sentään kaksi asiakasta: huumekauppiaat Franjo Marincic ja Raphael Wilczek. Aikansa istuskeltuaan ja juomiaan hemingwaylaisessa yhteisymmärryksessä nautiskeltuaan he osoittavat tehokkuutensa kauppamiehinä: Hermin ja pojan baari värvätään alta aikayksikön huumeidenjakelupisteeksi. Vähän lisätienestejä hiljaiselle paikalle, tai alkaa palaa ja tarvitaan palokuntaa.

Hermin ja pojan ensimmäinen asiakas on Fischer – itse Moogin velipoika siis! – , joka noukkii heroiiniannoksensa tiskiltä ja menee kapakin vessaan kuolemaan. Herm ja poika eivät halua poliisia heti kättelyssä riesoikseen, joten he ajavat ruumiin autokyydillä tämän omaan kotiin.

Perillä pappa-Strobel Stefan Wigger, Moog-Strobel ja sisko-Strobel ottavat ruumiin haltuunsa ja päättävät lavastaa toisenlaisen tarinan, jotta Herm ja poika saavat kätensä pestyksi jutusta. Paha juttu vain, että Derrick ei ota tarinaa uskoakseen.

Philip Moog lämmittelee käsiään
sisko-Strobel seuranaan. (Kuva: ZDF.)
Vasta ulkomailta palannut Moog järkyttyy pahasti tiedosta, että veli oli ajautunut sillä välin narkomanian syövereihin. Hän alkaa omatoimisesti selvittää tämän kuolemaa. Selvittelyjen myötä hän tutustuu myös Iris Junikin (1968 - 2009) esittämään nuoreen huumeriippuvaiseen Susanneen. Hän tuntee myötätuntoa velivainajan kohtalonsisarta kohtaan ja kutsuu hänet Strobelien perheeseen perheenjäseneksi. Suhde auttajan ja autetun välillä muun muassa tekee Moogista hetkellisen huumevälittäjän.

Välissä tapahtuu murhakin, kun kauppamatkustajapari Marincic ja Wilczek ammutaan kesken rauhallisen kadulla pasteerauksen. Kuka on veriteon tekijä?

Jakso tarjoaa pikantteja välähdyksiä rikospoliisin ja kapakoitsijan arkeen. Ensin minuutilla 41 Derrick lounastaa Harryineen nakkimakkaroiden äärellä. (Ehkä lisäkiusaksi joka-anopeille, jotka ovat kokeneet juuri viisi minuuttia sitten jotain unohtumatonta, ääretöntä, taivaallista.) Minuutilla 50 Herm puolestaan vetäytyy salaperäisen näköisenä baarinsa naisasiakkaille suunnattuun vessaan.

Derrickin poikkeusyksilöiden kirjoon tuo jakson myötä tervetulleen lisänsä mystinen huilunsoittaja Kokopelli (Georg Preuße, s. 1950), joka harjoittaa melankolista viisautta ja on aina sivustakatsojana seuraamassa, kun jotain tapahtuu. Hänen olemuksensa tuo mieleen Sergio Leonen jotkut lyyrisimmät hahmot. Kokopellin ansiosta jakso saa pahaenteisen runollisen kosketuksen. Moogilta tosin menee hermot minuutilla 33, kun hän ei ymmärrä elämänmystikon pohjatonta syvällisyyttä. Onneksi kohtaamisesta kuitenkin jää toivevävylle tartunta haurasta lyyrisyydentajua.
Monitaito ylitarkastaja ohjaajana.

Ylitarkastaja Derrick on ohjannut Laulujen aatelia itse, viimeisenä yhdestätoista ohjauksestaan. Odotin jaksoa erityisen kiinnostuneena, sillä Derrick-entusiasti Tian1806 on suonut sille matalimman mahdollisen luokituksen rankingissaan: vain yksi vaivainen derrick-piste.

Oma mielipiteeni on melko lailla päinvastainen. Jakso alkaa mielestäni vetävästi ja jatkuu siihen malliin että lopputeksteihin asti edetään kiitettävän sujuvasti. Maneereihin ei sorruta. Poikkeusyksilöt, poikkeussuhteet ja poikkeustilat nivoutuvat luontevasti toisiinsa ja muodostavat tasapainoisen kokonaisuuden, ja huilunsoittaja Kokopelli levittää runollisen varjeluksen koko jakson ylle. Tämä jakso on mielestäni miltei Derrickien aatelia.

PS. Minuutilla 36 Laulujen aatelia tarjoaa kaikille joka-anopeille värisyttävän eroottisen yllätyksen. Njammi-njammi.

15 kommenttia:

  1. OLEN AINA IHAILLUT PHILLIP MOOGIA DERRICKISSÄ

    VastaaPoista
  2. En ymmärrä tuota Tian1806 yhden tähden arvostelua. Mielestäni erittäin hyvä jakso, jota sopiva pieni mystiikka vielä paransi. En tiennyt muuten, että Tappert oli tämän jakson ohjaaja, mutta panin merkille yhdessä kohtaa hieman oudon tavan ensin kuvata yleistilannetta, sitten lähikuvaa ja taas yleistilannetta, hieman eri kulmasta. Ei pysynyt enää perässä missä kohtaa ihmiset kohtauksessa olivat. Muuta valitettavaa ohjauksesta ei ole.

    VastaaPoista
  3. Kiitos tuesta näkemykselleni. Itse arvelisin, että saksalaisderrickeristi on mahdollisesti ahminut jaksoja sarjatulella dvd:ltä. Tarkkaavaisuushan siinä herpaantuu, ja jos tämä jakso on lähtenyt katselussa joillekin odottamattomille urille, on kokemus saattanut mennä piloille. Monia muitakin teorioita rankingille varmaan voi kehitellä.

    Täytyy tunnustaa, että itse en pannut merkille tuota maainitsemaasi yleiskuvan ja lähikuvan vaihtelua. Olen useasti ajatellut, että katselutapani kyllä nakertaa kattavan kokonaiskuvan syntymistä, sillä olen ottanut tavakseni blogittaa kommenttejani suorana katselun aikana. Suorana kun suurimman osan jaksoista olen katsonut, ei voi helposti peruuttaakaan, vastoin kuin kovalevykatselussa.

    Itse pääsin perille ylitarkastajan 11 jaksoa kattavasta ohjaajan urasta vasta aloitettuani urani bloggarina. Tähän uraan sijoittuu kolme Derrickin omaa ohjausta. Olen tainnut pitää kaikkia noita jaksoja arvossa. Tässä osassa en pannut merkille ylenmääräistä ihannointiakaan ylitarkastajaa kohtaan, vastoin kuin ainakin toisessa aiemmista jaksoista. (Tunniste: "ohjaus".)

    VastaaPoista
  4. Mielestäni oivallinen 1990-luvun episodi. Loistavasti ohjattu, hyvin kuvattu ja koskettava kertomus nuoresta viattomuudesta, ja turmeltuneesta elämäntavasta. Minusta Philipp Moog on hyvä näyttelijä, eikä muissakaan näyttelijöistä ollut valittamista. Loppu oli rauhallisen mystinen, ja lopun jotenkin niin kysyväksi tekevä Derrickin lausahdus teki siitä ainutlaatuisen.

    VastaaPoista
  5. Derricks großer Freund6. marraskuuta 2011 klo 10.36

    "Die Krimihomepagen" mukaan Phillipp Moog on käsikirjoittanut "Kettu" (Der Alte) -sarjan jakson 333. "Toinen risti" (Das zweite Kreuz) yhdessä Frank Röthin kanssa.

    VastaaPoista
  6. Kävin kommenttisi kannustamana katsastamassa Moogin IMDb:hen kirjatut käsikirjoitusansiot. Mainitsemasi Kettu-käsikirjoituksen lisäksi löytyi muutama muu merkintä, mm. kaksi jaksoa Sperling-sarjaan, jota sivuan tässä Villa Derrickerian tekstissäni.

    Der Kommissar Erik Odella (1910 - 1983) muuten on näyttelijänuransa lisäksi muhkea ohjaussalkku jo vuodesta 1950 lähtien. Hän päätti ohjausuransa nähtävästi kahteen Derrick-jaksoon: 63. Houkutus (1979) ja 75. Vahva persoonallisuus (1980). Tulkoon tämä tässä mainituksi, kun en ole Odea enemmän käsittelevää tekstiä Derrickeriaan koskaan laatinut.

    VastaaPoista
  7. Tuosta "Monitaito ylitarkastaja ohjaajana" -kuvatekstistä tuli mieleeni, jaksossa "Trumpetistin kuolema" (Tod des Tromperters) paljastui, että Derrick osaa soittaa pianoa. Samaten Der Kommissarissa Kellerin sihteerikkö Helga, tämä paljastui tänään kolmatta kertaa katsomani jakso "Tod eines Klavierspielers).

    VastaaPoista
  8. Kun nyt mainitsit, hra Tappert vaikuttaa kyllä yksilöltä, jolla saattaisi olla hihassaan melkoiset kyvyt sunnuntaipianistina. Leikkaus todisti lisäksi, että soittavat kädet myös olivat ylitarkastajan itsensä?

    Harmi, että Derrick Fanclubin jaksokuvapankkiin (http://www.derrick-fanclub.de/die-folgen/folgen-1-25/folge-17/index.php) ei ole tallentunut kuvaa ylitarkastajan soitannasta.

    Komisario Kellerin sihteeri on siis Helga Lauer (Emely Reuer)? Tulee mieleen hieman epäsopiva ajatus, saattaisiko hän olla jotain sukua myöhemmälle poliisipsykologi Sophie Lauerille...

    VastaaPoista
  9. Osassa ei sinänsä näytetty, soittiko Tappert kappaleen itse, vai tuliko musiikki vain nauhalta?

    Tuo kohtaus muuten löytyy YouTubesta "Trumpetistin kuolema" -osan jaksosta 2/4 (kohta 7:30).

    Lauerista tulee mieleen, että kun Oden Helga-sihteeri poistettiin sarjasta vuonna 1970 ilman mainittavaa syytä, Reinecker halusi vielä myöhemmin luoda toisen samankaltaisen hahmon (Sophie Lauer).

    VastaaPoista
  10. Kiinnostuin itsekin sihteeri Laueria esittäneestä Emely/Emily/Emilie Reuerista. Kävi ilmi, että näyttelijä kuoli vuonna 1981 vain 38-vuotiaana aivoverenvuotoon.

    Katsoinkin sitten heti YouTubesta mainitsemasi kohtauksen, jossa ylitarkastajan sormet pidetään visusti pianokoneiston takana piilossa. Monitaito Derrick on pianovirtuoosi, vaikka häntä esittävä näyttelijä ei vastaavaan ylläkään. (Kohdan 8.01 tietämissä muuten vaikuttaa hetken kuin hän olisi vähällä panna lauluksikin...)

    Työhuoneympäristö on kohtauksessa niin ylellisen yksityiskohtaisesti ylöspantu, että veikkaisin kyseessä olevan lavasteen sijaan jonkun todellisen ihmisen todellisen työhuoneen. Tuollaisen huoneen voisi käsikirjoittaja Reineckerilla kuvitella olevan, pianoineen kaikkineen, tarinaa varten hiukan muokattuna.

    VastaaPoista
  11. Selatessani saksankielistä wikipedia, huomasin että Emily Reuer on esiintynyt dekkarien (Der Kommissar, Derrick ja Das Kriminalmuseum) lisäksi myös vuonna 1972 valmistuneessa pornoelokuvassa "Krankenschwestern-Report". Tämä ei kuitenkaan varmaankaan liity millään tavalla hahmon poistamiseen Der Kommissarista, sillä Reuer esiintyi sarjassa viimeisen kerran 1970.

    > Kuvasarja elokuvasta (Varoitus! Ei suositella kaikkien herkimmille lukijoille).

    VastaaPoista
  12. emily reuer on todella viehättävä der kommissarin jaksoissa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi, millä tavalla olet tutustunut "Der Kommissar"-sarjaan?

      Poista
  13. youtubessa olevien der komissar jaksojen avulla olen tutustunut sarjaan..sieltä löytyy pari hyvää jaksoa jossa reuer esiintyy,esim tos einer zeugin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. YouTubesta todella voi löytyä ajan suotta hautaamia aarteita, muitakin kuin "Der Kommissar".

      Poista

Kommentointimahdollisuus on poistunut 1.2.2012.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.